Начало » Решения
Решения
Районна избирателна комисия Враца
РЕШЕНИЕ
№ 24 - НС
Враца, 01.09.2014
ОТНОСНО: Получен сигнал от Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ) за неизпълнение от страна на регионални медии на изискванията на чл.198, ал.4 от Изборния кодекс
По електронната поща на РИК е постъпил сигнал, заведен в дневника на входящата кореспонденция на РИК-Враца с вх. № 45/29.08.2014 г., в който се посочват конкретни регионални медии, за които се твърди, че не са изпълнили предписанията на чл.198, ал.4 от ИК относно условията и тарифите за отразяване и предизборна реклама
Съгласно посочения законов текст условията и редът за предоставяне на време за отразяване на предизборната кампания, както и тарифите се обявяват на интернет страницата на съответната медия по не по-късно от 40 дни преди изборния ден.
С протоколно решение от 29.08.2014г. РИК-Враца излъчи работна група със задача да извърши проверка и докладва проект за решение. Проверката установи следното:
1. Радио с регионално разпространение - Радио „Трибали" - Враца - http://www.tribali.bg. Посещението на сайта и прегледът на поместените новини показва значително намаляване на броя на новините през 2013 година, като последната новина е от 07.01.2014г., а предпоследната - от октомври 2013 година. Изводът е, че медията не поддържа сайта, а много вероятно е да е прекратила тази си дейност и следователно няма нужда от обявления за предизборна реклама, тъй като няма данни за доставяне на медийни услуги по платено отразяване на предизборната кампания в изборите за народни представители на 5 октомври 2014г. Сигналът на ГИСДИ не се потвърждава за тази част.2. Онлайн медия с регионална аудитория „Модерна Враца" - http://modernavratza.com . В сайта са налице следните достъпни за потребителите раздели: Начало, Новини, Видео, Синя лампа, Политика, Бодили, Спорт, Култура, Контакти, Търсене. В нито един от тях не беше констатирано наличие на обявление за тарифи за предизборна реклама, поставяне на банери, линкове и прочие, свързани с предизборната кампания. Търсенето с вградената търсачка не откри попадения, поради което води до извода, че желаещите присъствие в този сайт участници в изборите нямат информация за цените. От друга страна на сайта не бяха открити каквито и да е подобни линкове, материали и пр. Няма и данни, че медията извършва дейност по платено отразяване на предизборната кампания в изборите за народни представители на 5 октомври 2014г. Следва да се има предвид, че разпоредбата на чл. 198, ал. 3 от ИК не задължава, а предоставя възможност на търговските електронни медии да предоставят време за платено отразяване на предизборната кампания на партиите, коалициите и инициативните комитети регистрирали кандидати, при едни и същи условия и цени. В този смисъл задължението по чл. 198, ал. 4 от ИК е адресирано към търговските електронни медии, които са решили да се възползват от законовата възможност, посочена по-горе, а не към всяка една такава медия. На сайта бяха открити в раздела Политика почти еднотипни (дори по размер) съобщения за регистрацията на кандидатските листи на регистриралите се до момента в РИК-Враца партии и коалиции, което може да се счете като нормална (а не предизборна) информационна дейност, несвързана със заплащане от страна на съответните партии и коалиции.
3. Онлайн медия с регионална аудитория „Враца нюз" - http://vratzanews.com. Още в началната страница на сайта има бутон Избори, след избора на който първото нещо, което потребителят вижда е офертата на юридическото лице - собственик на медията за предизборната кампания. Същата е в два раздела - печатна за вестника и онлайн - за сайта. С това се доказва, че изискванията на Изборния Кодекс в частта му за електронната предизборна кампания са изпълнени от тази медия и сигналът на ГИСДИ не се потвърждава за тази медия.
4. Онлайн медия с регионална аудитория „Враца инфо" - http://vratza-info.net. В сайта има бутони За реклама и Общи условия. Внимателният им прочит показва, че няма конкретни цени за каквито и да е банери, линкове и пр. Напротив, има указания за контакти на посочения мейл или телефон относно конкретни цени. В общите условия, както и при разглеждане на сайта се установява, че липсват каквито и да са политически насочени новини, липсва раздел Политика, а новини от региона са в раздела Новини, който показва по 2-3 новини за деня. Основната насоченост на сайта е към бизнес-новини и реклама, както и обяви от частни лица. С голяма степен на вероятност може да се приеме, че ръководството на медията не възнамерява да помества на сайта предизборни материали, поради и което липсва нужда от обявяване на изрична тарифа за предизборни материали. Медията би извършила нарушение, едва ако започне публикуване на материали по платено отразяване на предизборната кампания в изборите за народни представители на 5 октомври 2014г.
5. Онлайн медия с регионална аудитория „Трибали" - http://www.tribali.info. В долния край на всяка страница на сайта има секция Реклама, където дори визуално е показано какви цени имат различните места за поместване на предизборна реклама. Съществува и изричен текст конкретно за Избори 2014, който установява определени надценки. С това сигналът на ГИСДИ не се потвърждава за тази медия.
С оглед на изложеното и на основание чл.72, ал.1, точки 1, връзка с чл. 198, ал. 3 от Изборния кодекс, РИК-Враца
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ сигнал от Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ) с вх. № 45/29.08.2014 г. за неизпълнение от страна на конкретно посочени регионални медии на изискванията на чл.198, ал.4 от Изборния кодекс.
Копие от решението да се изпрати на сигнализиращата организация и за сведение на проверяваните медии.
Решението подлежи на оспорване в тридневен срок от обявяването му пред Централната избирателна комисия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Мая Николова
СЕКРЕТАР:
Владимир Христов
* Публикувано на 03.09.2014 в 14:02 часа